Lite spaning på bilbranschen.
För drygt två år sedan införde Sverige ett nytt system för fordonsskatter, det så kallade bonus-malussystemet. Under 2020 fick staten in otroliga 16,7 miljarder.
Nu visar en granskning att bonus-malus systemet ändå gått back med 674 miljoner kronor på bara två år. Det för utbetalning för bonusbilar vida överträffar intäkterna från malusbilarna.
”men det betyder ”?
För att systemet ska fungera framåt och inte kolapsa borde alltså kunden köpa eller läs återförsäljaren sälja mera malusbilar 2021? Annars är förlorade skatteintäkter uppe snart i svindlande 1 milijard innan året är slut.
Eller ska importören ta in färre bilar med kommande bonusutbetalningar för att se till att Sverige får in nödvändiga skatteintäkter?
Ser man det på detta annorlunda vis gör inte kommande bilköp eller nytt bonus-malus system helt lätt. Vad som alltid blir fel är dessa ständiga förändringar.
Tänk att bilköparen ofta har sin bil under en period på 36mån plus ca 2-5 mån leveranstid utöver det.
Sen nu i april träder ännu en ny höjning av malusbilarnas fordonskatt igen.
Kom ihåg att tanken var att när systemet lanserades skulle det vara självfinansierat..
Källa: transportstyrelsen
Bild: Magnus Bengtsson