Bengtsson Bil Premium Selection AB blir intervjuvad av Sveriges verkstäders riksförbund och Maria Eriksson. Intervjun i sin helhet kan läsas nedan.
Inte en enda kommun har ansökt om skrotpremie på 5 000 kronor för att ta hand om dumpade avställda bilar som ska köras till bildemontering. Magnus Bengtsson, vd på Bengtsson Bil Premium Selection är inte förvånad. – Ge premien till privatpersoner istället så ska du få se på kö till bildemonteringen!
Det står 1 319 759 avställda personbilar och dräller någonstans i Sverige enligt statistik från Transportstyrelsen. Det är 25 procent, alltså en fjärdedel, av den rullande vagnparken på 5 112 722 bilar. Att ha bilar stående kan innebära miljöproblem med exempelvis läckande olja.
Magnus Bengtsson, med över 30 år i branschen, påminner om att det därtill finns i runda slängar 500 000 bilar som är påställda men äldre än katalysatorn, abs-bromsar och krockkudde.
Det är nu drygt ett år sedan som SBR, Bil Sweden, Bil Retur och Stena Recycling skrev ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth, finansminister Magdalena Andersson och dåvarande miljö- och klimatminister Isabella Lövin och bad om att få igenom en ersättning för kommunerna att kunna söka från Naturvårdsverket.
Från den 1 september i år får kommuner 5 000 kronor per bortforslat fordonsvrak som ett sätt att ta hand om alla dumpade bilar runt om i Sverige och forsla dessa till en bildemontering.
Men hittills i år har inte en enda kommun ansökt om ersättningen, något som kan bero på långsam hantering av myndigheten. Naturvårdsverket låter meddela till Fordonsproffs att man varken lagt upp ett ansökningsformulär eller fått igång ett ärendehanteringssystem. Detta ska först finnas på plats i mitten av november, enligt en handläggare på finansieringsenheten.
Oavsett den rent administrativa förseningen tror inte Magnus Bengtsson att intresset är stort.
– Det är ett häpnadsväckande korkat förslag att ge kommunerna pengar för att skrota bilar. Det är den som äger bilen som kan ha viljan att skrota bilen för att uppdatera den till en lite bättre bil, kanske någon med just abs-bromsar, krockkuddar och som inte är lika miljöfarlig, säger Magnus Bengtsson.
Bilskrotningspremie är förstås inget nytt. Fram till 2007 fanns det en premie, men den togs bort samma år som man införde ett producentansvar. Därefter kom färre bilar till återvinningen.
Magnus Bengtsson menar att det är viktigt att skilja på gamla bilar som sparas för att de är veteranbilar, och bilar som bara är gamla.
– Kan man få 5 000 kronor för att bli av med den gamla bilen och därefter köpa en lite bättre bil och på så sätt få en bil med krockbalkar, krockkudde i ratten, katalytisk avgasrening, få mindre risk vid en kollision och dessutom få en bil som är bättre för miljön är det något som alla vinner på.
Tror du att det hade blivit större intresse för ersättningen om pengarna betalades ut till privatpersoner?
– Ja, absolut. Det skulle vara kö till bilskroten. Och fler gamla bilar som bör skrotas hade tagits om hand, säger Bengtsson.
Bilbild. Bengtsson Bil Premium Selection sponsrar STEC´s safety car. Mercedes Benz SLK