Bedömnings skala jag använder på Young timer bilar. Alltså bilar från 70, 80 och 90 talet.

Bedömnings skala av skick jag använder på så kallade youngtimers. Bilar från 70,80 talet.

Jag använder som det gamla skolbetyget 1-5 vilket är välkänt för de allra flesta som har dessa typer av fordon att följa och förstå.

Bedömning 1: Jag och alla skulle se en risig bil, nästan en skrotbil. Ett renoveringsobjekt eller donator bil/reservdelsbil. Går kanske att starta men ej körbar på väg. Delar kan vara delvis/helt demonterad. Delar skulle kunna fattas. 100 tals timmar och stora investeringar kommer att krävas för att detta fordon skall bli körbart igen. Anledning till att börja renovera en bil i bedömning 1 kan vara en speciell bil och historia. Ex en rostig Mercedes 600, Ferrari från 70-80 talet eller bil med känd tävlingshistorik. Annars låt bli.


Bedömning 2: Ett renoveringsobjekt men som ändå är komplett. I behov av reparation, renovering, rostlagning, lackering, ny klädsel och stor service av bromsar och drivlina. Oftast mer skadad när detaljer har tagits bort. Oftast bilar som har stått i någon lada i 20 år och glömts bort men var okey när de kördes in. Oftast genomrostad i kaross och bärande detaljer. Börja renovera om bilen är en klassiker. Tänk på att en arbetstimme på en unik bil kostar samma som en arbetstimme på en mer vanlig modell.


Bedömning 3: En bil i bruksskick som funkar och går. Rost kan finnas i detaljerna men får ej vara rostig så det syns. Fullt körbar, men mindre på annan mekanik kan finnas. Vanligt ej fungerande AC. Bör klara en besiktning med mindre service innan. En riktigt helrekond med klädseltvätt, motortvätt, helpolering, motorservice så får man en kul sommarbil att åka med utan att behöva vara jätterädd om men ändå uppleva nostalgin. Bilträffar och nöje. Bra val. De allra flesta fina bilar på bilträffar är bedömning 3.


Bedömning 4: Detta fordon är i mycket bra skick. När man i folkmun säger “att den är jättefin” ser ut som ny, går perfekt etc så brukar det vara nivå 4. Reparationer och all lackerings arbete och andra förbättringar har utförts av fackmän och är noggrant dokumenterat. Inga delar fattas och bilen är rostfri. Motor och växellåda fungerar perfekt. Inga synliga defekter och all mekaniska detaljer så som AC, elhissar, farthållare är väl fungerande.


Bedömning 5: Detta är en youngimer som är i alla bästa möjliga skick. Står på museum. Här läser vi beskrivningar som nyskick. Allt finns och är dokumenterat. Extremt lite mil. Allt är renoverad till nyskick eller original men ser ut som nytt. Alla chassinummer, motornummer, handlingar, service dokument och kvitton. Allt är original och intakt från ny. Bra och dokumenterad historia. Väldigt få bilar uppnår detta skick. Säljs oftast via entusiast bilsmässor med 7 siffriga belopp. I euro eller dollar…

För att ge ett exempel på prisspann på en bil från tidigt 80 tal Mercedes 500SEC serie 1 i skala 1-5

  1. 5000-25000 kr
  2. 25000-70.000kr
  3. 70.000- 150.000kr
  4. 150.000-450.000kr
  5. 450.000 –

Kontakta mig