Lite spaning på bilbranschen.
Den första april höjs fordonsskatten IGEN på nyproducerade bensin och dieselbilar och nu även hybrider. Regeringens förslag som jag nämnt i tidigare bilspaning har nu passerat genom alla instanser.
Vad händer 1 april? Höjningen är 25 kronor per gram för utsläpp utöver 90 g/km och gäller bilar som registreras från 1 april.
Detta är alltså inget första april skämt.
Alla partier röstade för förslaget, som bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.
Moderaterna och Sverigedemokrater röstade emot denna ytterligare höjning
Bonus/malus-systemet har jag i tidigare bilspaning nämnt att bara under 2019-2020 har systemet gått otroliga 671 miljoner back. Nu kritiserats det från flera håll. Bland annat har expertmyndigheten Konjukturinstitutet skrivit till regeringen och föreslagit att systemet ska skrotas eftersom det går så back ekonomiskt sett.
Ett räkneexempel:
En Volvo V60 B4 diesel släpper ut 135 gram CO2/km. Den får alltså en skattehöjning på 1.150 kronor per år. (135–90) x 25 kr = 1.150 kr.
Ska jag köpa loss min tjänstebil? Behövs kanske ett värderingsunderlag? Ny eller begagnad?
#bilvärdering#bilkonsult#bengtssonbil