I diskussionerna om nya tjänstebilar nya regler glömmer vi oftast lätta lastbilens försäljning av ca 40000-50.000 fordon per år.
Kan lätta lastbilar bli grönare…? och vad händer om förslagen gällande fordonsskatten träder i kraft som tänkt 1/4 2021?
Många lätta lastbilar är idag energisnåla dieslar. Många med stor samhällsnytta. Inte minst för varutransporter. Flera godkända även för HVO 100. Dock utan att omfattas av låg skatt.
Ett exempel: Använder Citroen efter jobbat som Sverigechef för märket i många år och kan det. Gäller de flesta andra märken på liknande sätt
Citroen Berlingo HDI 100 hade i fordonsskatt 30/6 2018 1155kr/år.
När samma företaget ska byta till en ny likadan bil 3 år senare är skatten 9412kr/år.
Om man på sin leasingkostnad ska addera till 1000kr till per månad x 36 månader bara för skatten! Blir mycket pengar
-Kan det betyda att förnyelsen av vagnparken bromsas nästa år?
-Att man istället förlänger leasingavtalet?
-Minskar sin vagnpark och anställda?
Rimligt eller inte? Man kan väll ändå säga att bonus-malus systemet slår hårt mot lätta lastbilar och jag själv är inte så säker att det främjar försäljningen av nya 2021. Köp gärna hjälp och bolla tankar och ideér innan köp.
#bengtssonbilpremiumselection #bonusmalus #bilvärdering #bilkonsult