Blogg

Bengtssonbil Blogg

Silver Spirit introducerades 1980

Karossen var helt ny och mätte hela 527cm i sin kortaste version, annars övertogs det mesta av tekniken från föregångaren Silver Shadow, inklusive V8-motorn på hela 6750 cc. Bilen hade fortsatt bara 3stegs automat men den automatiska nivåregleringen var ny.

Rolig anekdot är att ”maskoten” på kylaren Spirit of Ecstasy försvinner ner i kylaren om någon försökte stjäla den. Även den gamla ratten var kvar vilket var ett krav från chafförer som skulle ha sitt tumgrepp ”tjugo i fyra” och inte ha airbag då de körde utan bälte och skulle då kunna skadas vid en krock… Bara 8129 bilar kom att tillverkas fram till 1989. En Silver Spirit från dessa år i fint skick och med låga mil är idag en eftertraktad bil för olika bilsamlingar.

Hedersamt mottagande av standard från Mercedes klubben.

Jag fick som en utav få ta emot Mercedes-Benz klubben Sverige standard från ansvarig region öst, Tage Flodman. Hedersamt och ett stort tack säger jag.💫 Mercedes-Benz klubben Sverige är en ideell förening för ägare och intresserade av Mercedes bilar. Medlemskap erhålles genom ansökan till klubbens kansli.

Mercedes-Benz 190E 2,5-16v

Today this is a car for collector. The body kit on the 2.5-16 reduced the drag coefficient to one of the lowest CD values on a four-door saloon of the time. The 190 E 2.5-16 was available in only Blue-Black metallic as this one, Almandine Red and Astral Silver. Fun to know. The launch of the new race track Nürburgring in the middle of 80, a race with identical cars was held. A person called Ayrton Senna took first place.

Magnus Bengtsson tillsammans med en 190e 2,5-16v

Ska vi sluta vårt resande och distribution?

Från årsskiftet ska nya bilars fordonsskatt beräknas om igen.

Skattechocken påverkar ungefär nio av tio nya bilar. Inte minst lätta lastbilar som också bär en annan samhällsnytta. Skatterna runt fordonsskatten på våra fordon har ökat sen 1 juli 2018 med 500%! Grundtanken från början när bonus-malus nya fordonsskatter presenterades var att de skulle bära upp varandras intäkter och utgifter mot statskassan.

Nu har det istället blivit en extra kassa-ko med skatteintäkter av 1 miljard. Summor som inte tillfaller mobiliteten som ökad framkomlighet i städerna, säkrare vägar och flera parkeringsmöjligheter. Sen ny utvärdering igen år 2021. Kanske behöver just du eller ditt företag hjälp med tankar hur och vad man ska köpa eller sälja. Eller inte är helt insatt och vill försöka reda ut begreppen hur Ni bör tänka om kommande års bilinköp. Detta från mej, en opartisk källa med 30 års erfarenhet från branschen och alla dess turer. Så inboxa mej gärna för vidare kontakt.