Bengtssonbil Blogg
Sweden Challenge roadbook drive
Sweden Challenge Roadbook Drive den 7 maj i Roslagen
Ett roligt bilkörevent skapat av kvinnliga Dakarrally profilen Annie Seel där din navigering med Roadbook och idealtid testas. Dakarrallyt är bilnavigering när det är som tuffast. Detta blir då en liten ”prova på” event där hela familjen kan vara med som co-driver.
Ett event för samverkan och bilintresse.
Jag ser möjlig och rolig utvecklingen från entusiastbilar denna gång till liknande bilengagemang framåt för helt andra klasser som exempelvis elbilar. Eller varför inte för ungdomar med A-traktorer och mopedbilar. Bästa tjänstebil?
Därför är Bengtsson Bil Premium Selection med som samarbetspartner i detta roliga och utmanande bilevenemang som Annie Seel skapat 7 maj. 🚗🏁
Klicka på bild och läs mera och hur du anmäler dig.
#bilbranschen#motorbranschen#bilorientering#entuisastbilar#bilvärderingRoyal Swedish Automobile Club – Kungliga Automobil Klubben ( KAK )Vi BilägareMotormagasinet SETidningen Motorbranschen
Bengtsson Bil Premium Selection sponsrar Annie Seel´s Dakar Rally VM satsning 2022
https://www.motormagasinet.se/article/view/826227/har_ar_teamet_bakom_annie_seel_i_dakarrallyt
Pressrelease 2021-12-27
Magnus Bengtsson och Bil Premium Selection utökar samarbetet med Annie Seel inför hennes start i Dakarrallyt som körs i Saudiarabien, 1-14 januari 2022.
Samarbetet har funnits tidigare genom åren med många gemensamma event, föreläsningar inom bilbranschen och flera körutbildningar tillsammans.
Att fördjupa samarbetet inom motorsport skedde redan tidigare i år där Bengtsson var en partner i Annies ungdomssatsning att hjälpa en juniorförare i Rally Sprint SM. Ett SM-brons blev resultatet, vilket gav mersmak till ny satsning 2022.
– Jag var tidigt ute att lyfta kvinnor i bilbranschen genom mina tidigare olika chefspositioner. Nu när internationella motorsportförbundet FIA arbetar för att få in fler kvinnor i motorsporten, känns det helt rätt att öka engagemanget, säger Magnus Bengtsson.
– Dakarrallyt 2022 körs i Saudiarabien där det för bara några år sedan var förbjudet för kvinnor att köra bil. Därför är det självklart att jag vill vara med nu när Annie Seel ställer upp med ett helkvinnligt team!
Annie Seel har i flera decennier varit en kvinnlig pionjär inom motorsporten. Nu ställer hon upp som codriver med tyskan Annett Fischer i ett helkvinnligt rallyteam i Dakarrallyt. De tävlar för team Xraid i T3-klassen för specialbyggda terrängbilar.
Info om Annie Seel
Annie Seel har deltagit i åtta Dakarrallyn och är den enda svenska föraren någonsin som kört rallyt både med motorcykel och bil. 2010 blev hon kvinnlig Dakarmästarinna. 2003 satte hon höjdrekord med motorcykel på Mount Everest.
Annie Seel ställer upp med helkvinnligt team i Dakarrallyt som körs i Saudiarabien.
Info om Dakarrallyt, Saudiarabien
Rallyt körs 1-14 januari med start och mål i Jeddah. Total tävlingsträcka är 8.177 km fördelat på 13 sträckor. Tävlingen ingår i VM för ökenrally.
Webbsida: www.dakar.com Video Dakarsträckning
Ge skrotningspremien till privatpersoner istället!
Bengtsson Bil Premium Selection AB blir intervjuvad av Sveriges verkstäders riksförbund och Maria Eriksson. Intervjun i sin helhet kan läsas nedan.
Inte en enda kommun har ansökt om skrotpremie på 5 000 kronor för att ta hand om dumpade avställda bilar som ska köras till bildemontering. Magnus Bengtsson, vd på Bengtsson Bil Premium Selection är inte förvånad. – Ge premien till privatpersoner istället så ska du få se på kö till bildemonteringen!
Det står 1 319 759 avställda personbilar och dräller någonstans i Sverige enligt statistik från Transportstyrelsen. Det är 25 procent, alltså en fjärdedel, av den rullande vagnparken på 5 112 722 bilar. Att ha bilar stående kan innebära miljöproblem med exempelvis läckande olja.
Magnus Bengtsson, med över 30 år i branschen, påminner om att det därtill finns i runda slängar 500 000 bilar som är påställda men äldre än katalysatorn, abs-bromsar och krockkudde.
Det är nu drygt ett år sedan som SBR, Bil Sweden, Bil Retur och Stena Recycling skrev ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth, finansminister Magdalena Andersson och dåvarande miljö- och klimatminister Isabella Lövin och bad om att få igenom en ersättning för kommunerna att kunna söka från Naturvårdsverket.
Från den 1 september i år får kommuner 5 000 kronor per bortforslat fordonsvrak som ett sätt att ta hand om alla dumpade bilar runt om i Sverige och forsla dessa till en bildemontering.
Men hittills i år har inte en enda kommun ansökt om ersättningen, något som kan bero på långsam hantering av myndigheten. Naturvårdsverket låter meddela till Fordonsproffs att man varken lagt upp ett ansökningsformulär eller fått igång ett ärendehanteringssystem. Detta ska först finnas på plats i mitten av november, enligt en handläggare på finansieringsenheten.
Oavsett den rent administrativa förseningen tror inte Magnus Bengtsson att intresset är stort.
– Det är ett häpnadsväckande korkat förslag att ge kommunerna pengar för att skrota bilar. Det är den som äger bilen som kan ha viljan att skrota bilen för att uppdatera den till en lite bättre bil, kanske någon med just abs-bromsar, krockkuddar och som inte är lika miljöfarlig, säger Magnus Bengtsson.
Bilskrotningspremie är förstås inget nytt. Fram till 2007 fanns det en premie, men den togs bort samma år som man införde ett producentansvar. Därefter kom färre bilar till återvinningen.
Magnus Bengtsson menar att det är viktigt att skilja på gamla bilar som sparas för att de är veteranbilar, och bilar som bara är gamla.
– Kan man få 5 000 kronor för att bli av med den gamla bilen och därefter köpa en lite bättre bil och på så sätt få en bil med krockbalkar, krockkudde i ratten, katalytisk avgasrening, få mindre risk vid en kollision och dessutom få en bil som är bättre för miljön är det något som alla vinner på.
Tror du att det hade blivit större intresse för ersättningen om pengarna betalades ut till privatpersoner?
– Ja, absolut. Det skulle vara kö till bilskroten. Och fler gamla bilar som bör skrotas hade tagits om hand, säger Bengtsson.
Bilbild. Bengtsson Bil Premium Selection sponsrar STEC´s safety car. Mercedes Benz SLK
Lite spaning på bilbranschen
Veteranbilar som blir klassade som miljöfarligt avfall.
Hur kan det bli möjligt?
Motorhobbyn idag sysselsätter många engagerade entusiaster för att bevara kulturarv. Motorhobbyn av olika bilar ålder och skick är en viktig del i vårt samhälle tycker jag.
Den så kallade hobbyn har även uppgift i att bevara motorhistoriska arv.
Sen är bilismen en viktig del i hela vårt välfärdssamhälle.
Värt att veta är att entusiasterna söker med ljus och lykta efter objekt för att sedan renoveras till värdefulla samlarbilar.
Av någon anledning har enskilda tjänstemän vid länsstyrelsernas miljöskyddsavdelningar fattat beslut om att renoveringsobjekt inte får importeras utan ska betraktas som miljöfarligt avfall och därmed bör skrotas. Beslut som dessa får inte fattas utan kunskap om fordon.
Naturligtvis ska vi värna miljön men de här besluten har ju inget med miljöhot att göra.
Källa: Bengtsson Bil Premium Selection AB eget tyckande.
Independent car inspector and valuer by the Swedish Chamber of Commerce 2021
For your information
I am appointed independent car inspector and valuer by the Swedish Chamber of Commerce 2021.
With more than 30 years in the automotive business I will help you to give an independent value certificate of your company car, used vehicles or collect car as youngtimers.
It could be private matters, Insurance matters, legal matters, family matters etc.
Welcome to contact me if needed for further consultation. Before it is to late…
Yours Sincerely, Magnus Bengtsson
www.bengtssonbil.se