Bengtssonbil Blogg

Lite spaning på bilbranschen och lätta lastbilar 2021

I diskussionerna om nya tjänstebilar nya regler glömmer vi oftast lätta lastbilens försäljning av ca 40000-50.000 fordon per år.

Kan lätta lastbilar bli grönare…? och vad händer om förslagen gällande fordonsskatten träder i kraft som tänkt 1/4 2021?

Många lätta lastbilar är idag energisnåla dieslar. Många med stor samhällsnytta. Inte minst för varutransporter. Flera godkända även för HVO 100. Dock utan att omfattas av låg skatt.

Ett exempel: Använder Citroen efter jobbat som Sverigechef för märket i många år och kan det. Gäller de flesta andra märken på liknande sätt

Citroen Berlingo HDI 100 hade i fordonsskatt 30/6 2018 1155kr/år.

När samma företaget ska byta till en ny likadan bil 3 år senare är skatten 9412kr/år.

Om man på sin leasingkostnad ska addera till 1000kr till per månad x 36 månader bara för skatten! Blir mycket pengar
-Kan det betyda att förnyelsen av vagnparken bromsas nästa år?
-Att man istället förlänger leasingavtalet?

-Minskar sin vagnpark och anställda?

Rimligt eller inte? Man kan väll ändå säga att bonus-malus systemet slår hårt mot lätta lastbilar och jag själv är inte så säker att det främjar försäljningen av nya 2021. Köp gärna hjälp och bolla tankar och ideér innan köp.

#bengtssonbilpremiumselection #bonusmalus #bilvärdering #bilkonsult

En helt unikt fin Mercedes 230.4 – 1975 W115.

En helt unikt fin Mercedes Kompakt 230.4. Bilen har renoverats under stora delar av året 2020 med över 260 timmar bara för rostlagning och lackering. Nytt golv, allt rostskyddsbehandlad, bortplockat och återsatt. Bilen har varit helt plåtren. Lägg därtill bromrenovering, avgassystembyte, ny kylare, rengöring utav interiör. Specialbeställda nya däck med vit däcksida. Allt rengjort och tillbaka satt. Allt är dokumenterat med bilder. Om nått år finns det inga kvar i nyskick. Ett bevarande utav motorhistoria. Bilen är till våren 2021 till salu. Se mer under fliken butik.

Köp din dröm, njut av investeringen.

Ett stycke bilhistoria

Följ med på denna lättsamma bilhistoria.

”Sista chansen att köpa ny Mercedes-Benz för under 100.000kr” Så löd reklamsloganen gällande slutförsäljningen utav modellen W123 året 1985.

Kunden som beställde denna bil ville inte ha den förgasarmodell som hette 200 och som reklamen hänvisade till. Han vill istället beställa en bil med insprutningsmotor. Ej heller 4 vxl låda utan med 5vxl-låda, tonade rutor, högtalare bak och taklucka med vindavisare var också ett måste. Det betydde den betydligt dyrare modellen som stavades 230E. För en sådan special beställning krävdes handpenning av dåvarande importör Philipsson och leveranstiden blev lång.

Innan leveransen november 1984 monterades stolarna ur bilen för att överdragsklädsel skulle kunna monteras in efter man har sytt upp formanpassade överdrag till just denna modell. Allt för att skydda bilen orginalklädseln. Dragkrok monterades också på innan levernas ifall man skulle behöva dra. Det blev aldrig så dragkroken förblev oanvänd . Papperskorg som var ett orginaltillbehör sattes in vid passagerarens fötter men kom att genom åren användas istället för kartböckerna. Askkoppen blev heller aldrig öppnad då man inte ens behövt använt cigarettuttaget för att ladda sin mobil.

Senast den kördes var sommaren 2015. Därefter ställdes den in i varmgarage. När jag nu fick äran att köpa bilen så efterfrågade jag tidigare kvitton från reparationer som kuriosa och skapa en bilpärm. Men som svar fick jag av den äldre gentlemannen. – Jag har inga kvitton på reparationer. Bilen har aldrig gått sönder. Har inte ens lackstift då jag ej fått stenskott och vid senaste besiktning för 5 år sedan så tackade svensk bilprovning att de hade fått äran att besikta en sådan fin bil. Så jag tog inte ens med mej besitkningspapper utan bilen var ju godkänd…

– Sen kör den bara i bra väder och ca 200 mil/ år. Bak kan jag inte minnas att någon har suttit.


Jag som då värderar bilar som förordnas värderingsman åt Sveriges Handelskamrar. Vad kan en sådan stycke bilhistoria idag vara utav värde SEK.?

– Svar: En unik W123,a med låga mil kommer ha en kraftig värdestegring de kommande 5 åren. Ny slogan från BENGTSSON BIL PREMIUM SELECTION skulle vara:


”Sista chansen att köpa en ”ny” W123,a för under 200.000kr.

Lite bilspaning

Rolls-Royce är inte det bilmärke som ligger främst idag när det gäller elektrifiering av fordonsflottan.

Nu gör Rolls-Royce ändå klart mot sina kunder att märket kommer lansera en elbil ”inom detta decennium” – alltså före 2030.

Dock finns det ingen efterfråga i nuläget från Rolls-Royce kunder men företaget måste ändå förbereda och vara i position internt. Så att kunna sälja om lagkraven ändras, såsom att de förbjuder bil med förbränningsmotor i inre stadskärnan efter år 2030?

Elbilen är tystare och har mer vridmoment vilket passar för varumärket tycker jag men även min 6,75 liters V8 idag med dubbla förgasare går också knäpptyst. Dessutom skattefri.

Behöver du under tiden få hjälp att köpa en ny eller begagnad Rolls-Royce. Få den värderad, dödsbo, skilsmässa, utköp eller hjälp att sälja. Hör av dej.
(Även andra bilmärken)

Köp din dröm, njut av investeringen

Spaning på bilbranschen

Lite spaning från bilbranschen.

I en rapport från Trafikanalys framgår att exporten av laddhybrider och elbilar ökat kraftigt. Även exporten av nyare gasbilar har ökat kraftigt sedan 2016.

Statistik från Trafikanalys visar att, av de begagnade elbilar och laddhybrider som lämnar landet, är ca 80 procent tre år eller nyare. De flesta går till Norge.

Visserligen gör bilarna miljönytta där också, men syftet att med svenska skattemedel subventionera miljöbonusar upp till 60.000kr för miljöbilar var ju inte att dessa sedan skulle gå på export!

Själv är jag varken förvånad eller tycker exportökningen av elbilen är konstigt. Men att man än en gång ”inte såg det komma” och nu istället ogillar den kraftiga ökningen av exporten av miljöbonusbilar och först nu börjar de se samband mellan stora bonusar och export. Det är konstigt.

Välkomna miljödepartementet och andra instanser att investera i konsulthjälp. Lyssna gärna vad nya ideér i bilbranschen kan leda till för konsekvenser.

Källa: Trafikanalys [2020]