Bengtssonbil Blogg
80-talet var en tid då en bil fick vara en dröm
Det finns de som samlar på bilar. Sen finns det de som samlar bilar från vissa årtionden. Och de som samlar på ett visst bilmärke. Sedan finns det de som samlar på ett märke i kombination med specifik kunskap om årtalen som young timers, ett begrepp i samlarkretsar för 70-, 80- och tidiga 90-talsbilar.
Tas steget vidare för att samla på färg, specifika färgkoder, broschyrer och miniatyrbilar i skala 1:43 och kan hästkraftantalen på de olika motorer som salufördes i Sverige under eran saknas namn på nördarna.
Jag hör till den gruppen. Jag vurmar över 80-talsbilar, för det specifika tänk de stod för och den nostalgi de skapar hos mig.
80-talet var en tid då en bil fick vara en dröm. Då varumärken stod för olika saker. Själv anser jag att Mercedes från dessa tider var bättre än andra bilmärken, att ljusgröna är finast och allra helst de med samma färgkod.
I dag är moderna bilar alla desamma i olika skal.
Min resa började hos Philipsons, som då var importör för Mercedes i Sverige, där jag tvättade bilar. Allt för att tjäna egna pengar för att i framtiden kunna ha råd att köpa en valfri Mercedes. En vanlig fredagseftermiddag kunde disponenten komma och droppa nyckeln på skrivbordet och säga ”Bengtsson, tvätta och tanka min bil inför helgen”. Att då få glädjen att provköra, se hur fort bilen gick och drömma sig bort för en stund såg jag som en skattefri löneförmån.
Ett annat minne är min första arbetsbeskrivning vid iordningställande av en begagnad bil inför leverans. Det var tydligt uttalat att om tiden var knapp inför leverans skulle tre saker ej få förbises: 1. Putsa stjärnan och grillen så den glänser. 2. Tvätta vänster insteg noggrant och skaka av gruset från gummimattorna. 3. Inte glömma att tömma askkoppen från aska och fimpar.
Vid mitten av 80-talet smyckades ungdomsrum av planscher, oftast av en popgrupp som följt med någon tidskrift. Själv hade jag en bild från en bilbroschyr från Stockholms Bilsalong som drog cirka 250 000 besökare under elva fulla dagar. En blåsvart metallic Mercedes 190E 2,3-16 Cosworth med fabriksmonterat spoilerpaket. Bilen hade körts 5 000 mil i sträck med en genomsnittsfart av 247,94 km/h. Augusti 1983! Tolv världsrekord var ett faktum.
Den coolfaktor och ouppnåeliga önskan att få äga och köra en sådan bil skulle kanske kunna jämföras med om en ung människa i dag skulle få testa nästa generation Iphone på Youtube långt före lanseringen.
Jag övningskörde i en ovan nämnd Mercedes där ettans växel låg bakåt, där normalt tvåan ligger på vanliga bilar, och i dag kan jag äntligen njuta av ett eget exemplar i skala 1:1. En dröm har gått i uppfyllelse.
För att förstå de här bilarnas värde då, kan det nämnas att en S-klass 560 SEL V8 med 279 hk vid 80-talets mitt kostade mer än en fin villa i Stockholms burgnaste stadsdelar. I dag kostar en sådan villa 20 miljoner medan en S-Klass kostar drygt 1 miljon. Dessutom kan bilen köpas utan kontanter via privatleasing, medan den förr nära på var som att köpa en rymdraket och casha in allt man hade. När andra bilar gjorde 150 km/h med lite hemlängtan gjorde en fullastad S-klass 560 SEL med fyra personer 250km/h. Som att i dag jämföra en Volvo kombi med en lång vit limousin som sätter två minuter snabbare tid på Nürburgrings Nordslinga. Alltså en helt annan dimension av bil.
Bilar var inte bättre förr, inte någonstans, men de representerar en dröm, en längtan och de var familjemedlemmar. Det är därför jag i dag, 35 år senare, har investerat i min pojkdröm.
Lite spaning på bilbranschen.
Lite spaning på bilbranschen.
Bara rena elbilar kommer att räknas som gröna läs hållbara bilprodukter efter 1 januari 2026, enligt den nya EU-taxonomin som offentliggjordes i dag. Det betyder att alla plug-in-hybrider kommer alltså inte klassas som ”gröna”. Även om tekniken ladd-hybrid är en sorts mellanting så är den ändå en viktig brygga i den totala omställningen mot mer fossilfritt och dessutom en bra sådan. En omställning som enligt mej kommer ta betydligt längre tid än vad experterna verkar tro. Glöm inte att vi har 4,9 miljoner bilar rullande. Majoriteten av dessa är diesel och bensin bilar. Till det tillkommer sen alla avställda bilar, alla lagerbilar hos handlare. De är inte elbilar.
Sammanfattningsvis kan man säga att än en gång går förändringarna för fort och regelverken för biltillverkaren och tjänstebilsköparna blir för korta.
( Jag får nog åka vidare ett tag till i min vita bil.)
Källa:Di
#motorbranschen#tjänstebilsköp
Intervju gällande branschspaning
Idag blev Bengtsson Bil inbjuden av Zellma som är den nya tidens e-handel.
Där blev jag först intervjuad av Annika Duckmark som programledare och projektledare på liveshopping.
Vi diskuterade om nya sätt så som Live Shopping och vad man med ny teknik kan göra. Exempelvis skulle det gå att auktionera ut bilar och få expert presentation och demonstration i realtid. – Absolut säger jag.
Sen intervju med Ellinor Persson debattledare och programledare gällande lite branschspaning. Hur ser framtida bilförsäljning ut. Hur säljer vi nu, då,sen? Nya köpbeteende. Illojalitet är det nya normala, de stora bilglashusen framtid.
Avslutningsvis var det fantastiskt roligt att prata försäljningsmöjligheter av 70,80-90 talsbil i nya underhållande säljkanaler i ett super mordernt forum med fantastiska möjligheter.
Bengtsson Bil Premium Selection, mer kommer…
Lite spaning på bilbranschen 2021
Lite spaning på bilbranschen.
Den första april höjs fordonsskatten IGEN på nyproducerade bensin och dieselbilar och nu även hybrider. Regeringens förslag som jag nämnt i tidigare bilspaning har nu passerat genom alla instanser.
Vad händer 1 april? Höjningen är 25 kronor per gram för utsläpp utöver 90 g/km och gäller bilar som registreras från 1 april.
Detta är alltså inget första april skämt.
Alla partier röstade för förslaget, som bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.
Moderaterna och Sverigedemokrater röstade emot denna ytterligare höjning
Bonus/malus-systemet har jag i tidigare bilspaning nämnt att bara under 2019-2020 har systemet gått otroliga 671 miljoner back. Nu kritiserats det från flera håll. Bland annat har expertmyndigheten Konjukturinstitutet skrivit till regeringen och föreslagit att systemet ska skrotas eftersom det går så back ekonomiskt sett.
Ett räkneexempel:
En Volvo V60 B4 diesel släpper ut 135 gram CO2/km. Den får alltså en skattehöjning på 1.150 kronor per år. (135–90) x 25 kr = 1.150 kr.
Ska jag köpa loss min tjänstebil? Behövs kanske ett värderingsunderlag? Ny eller begagnad?
#bilvärdering#bilkonsult#bengtssonbil
Kontantdöden, bra eller inte?
Bengtsson Bil Premium Selection ger sin syn till Anna Kindberg Batra och hennes kommande jobb att se över behov om kontanter eller inte
Bengtsson Bil Premium Selection svarar: Bara för att vi inte ser behov av kontanter under normala förhållanden betyder inte att det inte finns ett behov av kontanter vid onormala händelser. Tänk ex Cyberattacker mot banker. Eller Tänk en lockdown på några dagar för all digitalt användande. Galet att man kan gå till bankens/statens bankomat och ta ut men det går inte på sin bank att sätta in samma pengar. Lägg till alla pensionärer utan BankID. Personer med dålig syn eller darrande händer som inte kan nyttja iPhone displayen. Jag använder kontanter. Kunder använder kontanter. Kontanter är ett betalningsmedel. Kontanter kommer snart bli en konkurrensfördel att erbjuda möjligheten avslutar Magnus Bengtsson.