Bengtssonbil Blogg

Lite spaning på bilbranschen.

Lite spaning på bilbranschen.

Bara rena elbilar kommer att räknas som gröna läs hållbara bilprodukter efter 1 januari 2026, enligt den nya EU-taxonomin som offentliggjordes i dag. Det betyder att alla plug-in-hybrider kommer alltså inte klassas som ”gröna”. Även om tekniken ladd-hybrid är en sorts mellanting så är den ändå en viktig brygga i den totala omställningen mot mer fossilfritt och dessutom en bra sådan. En omställning som enligt mej kommer ta betydligt längre tid än vad experterna verkar tro. Glöm inte att vi har 4,9 miljoner bilar rullande. Majoriteten av dessa är diesel och bensin bilar. Till det tillkommer sen alla avställda bilar, alla lagerbilar hos handlare. De är inte elbilar.

Sammanfattningsvis kan man säga att än en gång går förändringarna för fort och regelverken för biltillverkaren och tjänstebilsköparna blir för korta.

( Jag får nog åka vidare ett tag till i min vita bil.)

Källa:Di
#motorbranschen#tjänstebilsköp

Intervju gällande branschspaning

Idag blev Bengtsson Bil inbjuden av Zellma som är den nya tidens e-handel.

Där blev jag först intervjuad av Annika Duckmark som programledare och projektledare på liveshopping.

Vi diskuterade om nya sätt så som Live Shopping och vad man med ny teknik kan göra. Exempelvis skulle det gå att auktionera ut bilar och få expert presentation och demonstration i realtid. – Absolut säger jag.

Sen intervju med Ellinor Persson debattledare och programledare gällande lite branschspaning. Hur ser framtida bilförsäljning ut. Hur säljer vi nu, då,sen? Nya köpbeteende. Illojalitet är det nya normala, de stora bilglashusen framtid.

Avslutningsvis var det fantastiskt roligt att prata försäljningsmöjligheter av 70,80-90 talsbil i nya underhållande säljkanaler i ett super mordernt forum med fantastiska möjligheter.

Bengtsson Bil Premium Selection, mer kommer…

Lite spaning på bilbranschen 2021

Lite spaning på bilbranschen.

Den första april höjs fordonsskatten IGEN på nyproducerade bensin och dieselbilar och nu även hybrider. Regeringens förslag som jag nämnt i tidigare bilspaning har nu passerat genom alla instanser.

Vad händer 1 april? Höjningen är 25 kronor per gram för utsläpp utöver 90 g/km och gäller bilar som registreras från 1 april.

Detta är alltså inget första april skämt.

Alla partier röstade för förslaget, som bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.
Moderaterna och Sverigedemokrater röstade emot denna ytterligare höjning

Bonus/malus-systemet har jag i tidigare bilspaning nämnt att bara under 2019-2020 har systemet gått otroliga 671 miljoner back. Nu kritiserats det från flera håll. Bland annat har expertmyndigheten Konjukturinstitutet skrivit till regeringen och föreslagit att systemet ska skrotas eftersom det går så back ekonomiskt sett.

Ett räkneexempel:
En Volvo V60 B4 diesel släpper ut 135 gram CO2/km. Den får alltså en skattehöjning på 1.150 kronor per år. (135–90) x 25 kr = 1.150 kr.

Ska jag köpa loss min tjänstebil? Behövs kanske ett värderingsunderlag? Ny eller begagnad?
#bilvärdering#bilkonsult#bengtssonbil

Kontantdöden, bra eller inte?

Bengtsson Bil Premium Selection ger sin syn till Anna Kindberg Batra och hennes kommande jobb att se över behov om kontanter eller inte

Bengtsson Bil Premium Selection svarar: Bara för att vi inte ser behov av kontanter under normala förhållanden betyder inte att det inte finns ett behov av kontanter vid onormala händelser. Tänk ex Cyberattacker mot banker. Eller Tänk en lockdown på några dagar för all digitalt användande. Galet att man kan gå till bankens/statens bankomat och ta ut men det går inte på sin bank att sätta in samma pengar. Lägg till alla pensionärer utan BankID. Personer med dålig syn eller darrande händer som inte kan nyttja iPhone displayen. Jag använder kontanter. Kunder använder kontanter. Kontanter är ett betalningsmedel. Kontanter kommer snart bli en konkurrensfördel att erbjuda möjligheten avslutar Magnus Bengtsson.

Lite spaning på bilbranschen och Lätta lastbilar

Lite spaning på bilbranschen.
Vi läser från branschen efter första månadens registreringar en ökning av lätta lastbilar med 83% samtidigt som det skrivs fortsatt trögt?

2020 minskade nyregistreringarna av lätta lastbilar i Sverige mest i hela Europa. -42,4 % vs EU snitt -17,5%.

Anledningen är den enorma förregistrering som skedde i december 2019 som skapade en låg registreringssiffra jan 2020 som nu vs 2021 betyder ökning med enorma + 83%.
Redan här har man tappat de flesta att förstå. Allt blev extra tydligt idag då jag ska tala inför en grupp som inte har bilen i sin vardag och sökte personlig bil-PT 2021.

Skatteförändringar (Bonus-Malussystem), nya beräkningar (WLTP) etc omöjliggör all analys och förståelse. Vad värre är att jag tror är dessa införanden kommer bli kontraproduktivt. Att man väljer köra ut varor och tjänster i sin gamla skåpbil. Annons: Utkörning 900 kr. Alt +500 kr om du vill att vi ska köra ut din hemleverans med vår skåpbil köpt efter 1 april med ännu högre fordonskatt.

Samma gäller för personbil. Den stora osäkerheten kring de förändringarna som sker kommer bromsa den uppgång utav laddbara fordon som sågs förra året Det samtidigt som branschen öser ut nya laddbara modeller.
Källa: Bil Sweden
#bengtssonbilpremiumselection#bilkonsult#bilvärdering